maandag 21 juli 2014

Opel Assistance service plus & ANWB

Mijn vader is sinds 1970 lid van de ANWB en heeft een Opel Corsa.
Heeft hij pech, dan boft ie dubbel, want:

A: lid van de ANWB
B: hulp van Opel Assistance

Dat kan niet meer stuk zou je denken. Of toch wel?

Heel veel is er niet in gereden in de loop der jaren en de Opel Corsa deed altijd keurig zijn werk. Tot voor kort. Op de terugweg van het ziekenhuis naar huis had ik al het idee dat de auto niet best meer schakelde. Het gaat hier om een automaat. Dat het niet in orde was, bleek wel toen ik achteruit de oprit opreed. De automaat van de Corsa haperde, schokte, klonk metaalachtig en stonk naar olie.

Dus als de sodemieter de motor uitgezet en de kap open. Ja hoor, overal olie en de rook kwam her en der ook opstijgen. Geen idee of het zo was, maar dat kón wel eens een dure grap gaan worden als bleek dat de automaat aan flarden was. Snel Opel Assistance bellen dus.

Dat 'snel' viel in de praktijk vies tegen, want het mocht even duren voor er iemand aan de lijn kwam.
Eindelijk was het zover: een mens aan de lijn! Het Opel Assistance certificaat lag voor me en de overige gegevens die je nodig hebt als ze de gebruikelijke 23 miljoen onnodige vragen gaan stellen.
Ondanks het feit dat alles op een rijtje lag, duurde het toch nog akelig lang voor er een beetje schot in de zaak kwam.

Het probleem was dat de Corsa helemaal niet in hun systeem voorkwam, dus er ook geen recht op hulp zou zijn. Het certificaat met alle gegevens lag er toch echt, dus is er echt wél recht op hulp. Tegen die tijd gaan van ellende de aderen op het hoofd al ietwat bol staan. Je voelt je hartslag versnellen en krijgt de neiging om minimaal je stem éventjes te verheffen, om ze aan de andere kant van de lijn duidelijk te maken dat er hulp zou horen komen, omdat alles aan jouw kant in orde is en je dat ook áán kan tonen.

Maar nee, het bleef een probleem en toen er uiteindelijk om de exacte kilometerstand werd gevraagd dacht ik dat het toch nog goed zou komen, want waarom vraag je daar anders om. Nóg duurde en duurde het maar en aan het eind van het liedje besloot de Opel Assistance Service Plus mevrouw dat dan de ANWB er maar bij moest komen, want daar waren we immers toch lid van.

Zou u dan niet ontploffen?

De ANWB man kwam en die takelde geheel op routine de hevig lekkende Corsa op professionele wijze aan de ANWB bus vast. Naar welke garage de Corsa gebracht moest worden.

Naar garage A in Stadskanaal graag. De man vertrok en na het arriveren bij Opel zou laatstgenoemde contact opnemen via de ANWB man en vragen hoe het verder moest. Nooit iemand bellen. Dus zelf maar doen. Er staat helemaal geen Corsa met dat kenteken hier, meneer, kreeg ik te horen. Hè? Waar is ie dan?? Na een hoop gedoe bleek dat de ANWB de auto naar garage A in Emmen had gebracht, waar ze ook een autobedrijf onder dezelfde naam runnen.

Of dat mijn fout is geweest, óf dat van de ANWB weet ik niet en doet er verder ook niet meer toe. Hoewel het me sterk lijkt dat ik me vergist zou hebben, want ik wist niet van de 2e vestiging af.
Inderdaad, de Corsa was terecht, de auto stond in Emmen, maar ze hadden nog geen tijd gehad om er naar te kijken en ze wisten niet of ze er mee aan de slag mochten, want ze hadden geen telefoonnummer van ons. Dat was dus niet doorgegeven van de ene naar de andere garage.

Inmiddels zo'n twee weken verder kregen we te horen dat er een slang compleet doorgerot was. Op mijn vraag hoe dat kon, omdat de Corsa altijd netjes is onderhouden, kreeg ik te horen dat de slang totaal uit het zicht lag. Vreemd, want de ANWB man zag direct het euvel:

Oh kijk, die slang is rot, zei hij binnen een seconde nadat de kap open ging. Minpunt voor de garage dus, als je bij iedere onderhoudsbeurt zegt dat ze alles moeten vervangen wat nodig is. Kijk 'm maar goed na, is het iedere keer weer. Sja, kíjk dan ook goed.

Het was alleen de slang, verder was er geen bijkomende schade, dus dat viel achteraf gelukkig alles mee. Maar je dient de rekening volledig te betalen binnen een bepaalde termijn, terwijl dit wat mij betreft ook onder nalatigheid van de garage valt.

Het viel allemaal mee, dus niet meer over zeuren.

Tot de Corsa vandaag weer nodig was om boodschappen te gaan doen. Accu nagenoeg overleden. Als je de sleutel in het contact laat zitten en de deur open doet, gaat er zo'n alarmpje jengelen, van haal je sleutel er nou uit, sukkel! Dat klinkt normaal helder, maar omdat de accu bijna de geest had gegeven klonk het als een krolse kat die net voor zijn mieter is gereden.

Nou, geen beweging in te krijgen, dús Opel Assistance maar weer proberen. Want het certificaat ligt er immers. Zoals gebruikelijk vroeg ze weer het hemd van mijn lijf en vrij vlot om de exacte kilometerstand, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het certificaat niet meer geldig zou zijn.

Ook achterlijk van mezelf om het nog eens te proberen, maarre:

STIK IN JE ZOOITJE OPEL!!!

De ANWB dan maar weer....

Ehm, uw ouders hébben helemaal geen hulp aan huis abo, meneer.

Oh
En nu?

Ja, dat kost u €75,- eenmalig en €25,- per jaar extra.

Oké, doet u dat maar.

Gaan we in orde maken meneer.

Weer het hemd van je lijf vragen, terwijl je bloeddruk al tot ongekende hoogte steeg, omdat je jezelf door hun klotemenu moest zien te worstelen, doordat je met een smartphone aan het bellen slaat, die erg moeizaam een 1 tevoorschijn kan toveren tijdens het bellen. Is het dan eenmaal gelukt, dan kan je wel op 1 klikken, maar dan werd er een opname gestart. Geen optie dus. En ze vragen ook nog eens om gegevens die ze al sinds 1970 hebben, schiet mij maar lek. Dus het zweet liep alweer in mijn nek.

Toen ik dacht dat het ein-de-lijk voor elkaar was, zei de medewerker van de ANWB: Zo, dan heb ik nu nog even uw IBANnummer nodig, waarop ik het niet meer trok en zei dat ik zélf wel een verse accu ging scoren, omdat het me allemaal véel te lang duurde. Daar gaf de man mij dan ook gelijk in.

Waar hij weer gelijk in had, was de opmerking dat er niets aan de hand was geweest als er een abonnement was afgesloten, waar hulp aan huis bij in zat.

En toch hè, je zou ze wurgen, met die ellenlange menu's waar je niets aan hebt:

Heeft u een elektrische fiets, druk dan 1
Belt u voor vragen of wijzigingen over uw abonnement, kies dan 2
Is het toevallig volle maan met windkracht bóven de 2 op de schaal van Beaufort, kies dan 3
Heeft uw buurvrouw last van vaginale infectie, toets dan 4

Donder op met je menu's. Alles is speciaal zo gemaakt zodat je zolang mogelijk aan de lijn moet blijven, zodat ze dáár al lekker aan verdienen. Het is dat er geen alternatief is, pffff.

R.I.P. lieve accu!





4 opmerkingen:

  1. Ervaringen met de assistentie.

    Dinsdagmiddag 16.45 h, op weg in de opel astra twintop. Dakje open, 32 graden celsius, wie doet je wat???
    Een signaal lampje brandt rood op het dashboard. Snel naar een parkeerplaats, want rood betekent stoppen.

    Instructieboekje erbij. Dat geeft aan: signaal op rood: stoppen, welke functie hapert, blijft geheim.
    Geen nood, we hebben een “opel assistance plus certificaat. Er staat zelfs een contact tel nr. op.

    Het callcenter gebeld, de gebruikelijke tekst volgt,” er zijn nog enkele wachtenden voor u “
    De temperatuur loopt op, de batterij van de telefoon is aan het eind van zijn latijn.
    Eindelijk contact, er volgt een tekst dat het gesprek wordt opgenomen voor …………………

    Een medewerker meldt zich met de vraag of hij mij kan helpen?
    Antwoord: zeker, ik leg uit dat er een signaallamp brandt,en dat ik in de open twintop langs de kant van de snelweg sta bij 32 graden C, en dat ik maar weinig tel. batterij reservecapaciteit .heb. De vraag; wat te doen, doorrijden of,………

    De medewerker wil eerst weten, wie ik ben, waar ik woon,welke de postcode is, welk kenteken, welk certificaat nr, wanneer de laatste service beurt, welke garage, adres van de garagehouder, is het een opeldealer, etc..
    Ik vertel nogmaals: “ dat mijn tel batterij de geest gaat geven en dat ik alleen maar een advies wil”.

    De medewerker wil toch eerst al die gegevens en wil mij wel terugbellen op een ander toestel……………………………….
    Wanhopig bedank ik hem voor zijn diensten en stel dat dit overleg niet tot het gewenste doel zal leiden…………………..

    Gelukkig is er ook in het instructieboekje een tel nr. van de garagehouder, Mulder tiel te vinden.
    Een kort gesprek met een monteur levert nuttige informatie op en het probleem is snel verholpen.


    Een eerdere ervaring met hetzelfde instituut leverde op het volgende op:
    Twee jaar geleden op terugweg ergens op de duitse autobaan.Van tijd tot tijd even rustpauze. Het weer is beter geworden en ik besluit verder te gaan met een open dakje.het dak is half open, als er plotseling geknars uit de auto komt. Procedure snel stopgezet,m er blijkt een verdwaald stokje in het raderwerk te zijn gekomen. Alles zit muurvast, de cabriolet staat half open. Meerder automobilisten willen assistentie verlenen, maar het geheel blijft onveranderd. De .”opel assistance gebeld, helaas het is zaterdagmiddag en ze kunnen niet assisteren. De dichst bijzijnde garage is op 40 km afstand, en het dak staat half open. Met een slakkengang via secundaire wegen de garage opgezocht. De monteurs ter plaatse helpen ons in een 2h durende ( 3 monteurs)procedure weer rijvaardig te maken. Het lukt. Hulde voor deze duitse garage!!Ook hier was de assistentie van de Opel plus club van generlei waarde..
    Voor mij heeft deze organisatie afgedaan.

    Is het niet mogelijk snel handelende praktische mensen op deze telefoonposten te zetten?
    Het lijkt erop dat de Opel assistance club zijn best doet om verzekerden “het bos in te jagen”.

    Advies: denk goed na alvorens je een abonnement met het bureaucratisch ingestelde opel assistance plus certificaat afsluit.


    Met vriendelijke groet,

    P.Seinen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi getypt stuk zeg! Al is het destijds niet erg prettig geweest om te ervaren in de praktijk, het is een zeer vermakelijk verhaal om te lezen.

    Gelukkig heb ik met OPEL niets meer te maken. Alleen al door die ervaring en dit verhaal gaat dat merk er beslist niet meer komen hier.

    Hartelijk dank trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo meneer Seinen, ik zit ook bij opel mulder in tiel en die wil mij ook bij de opel assistance hebben maar bij nadere info blijkt dat de opel gewoon de ANWB belt maar dat weer niet alles mag doen om je op weg te helpen. zoals accu vervangen banden repareren of vervangen en zo nog een paar dingen waar je als ANWB lid wel mee geholpen wordt door de WW.

    en las je er dan verder induikt en wat reviews leest dan is die hele opel assistance dus niet veel waard en wekt een hoop verwachtingen op die dus { helemaal } niet waar gemaakt { kunnen } worden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lord Bubuza is een god op aarde. Hij heeft mijn tranen weggeveegd door mijn huwelijk te herstellen, mijn vrouw kwam naar me toe en zei dat ze moest scheiden, ze zei dat ze verliefd was op iemand anders en het huwelijk beu was. ze vroeg een scheiding aan en we verlieten elkaar, maar ik kon niet slapen, eten of drinken, ik was diepbedroefd en begon online hulp te zoeken, ik zag verschillende getuigenissen van mensen die Lord Bubuza waardeerden voor het helpen van hen bij het herstellen van hun relatie, dus nam ik contact op Lord Bubuza op WHATSAPP: +1 505 569 0396, ik vertelde hem mijn problemen en hij beloofde me te helpen met zijn betovering. Hij zei dat mijn vrouw binnen 12 tot 16 uur na het uitspreken van de spreuk terug zal komen bedelen. Ik geef zijn eis en deed wat hij me opdroeg. Ik was geschokt toen mijn vrouw huilend kwam en me op haar knieën smeekte om te vergeven en haar terug te accepteren. Lord Bubuza is een man van zijn woord neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp:: +1 505 569 0396 of e-mail:: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com of via de website: https://lordbubuzamiraculouswork.com

    BeantwoordenVerwijderen